رزتمپ

ارتودنسی دندان همه چیز در مورد ارتودنسی است
  • بازديد : 494


ارتودنسی شاخه ای از دندانپزشکی است که به درمان و اصلاح انواع ناهنجاری های فک و بی نظمی های دندانی می پردازد. اگر فردی بدشکلی فک یا ناهنجاری دندانی داشته باشد، هنگام بسته شدن دهان، دندان ها به درستی قرار نمی گیرند. این شرایط علاوه بر ایجاد انواع مشکلات جسمی، می تواند لبخند زیبایی را از فرد مبتلا سلب کند.

انواع درمان ارتودنسی

متخصص ارتودنسی می تواند بر اساس شرایط بیمار یک برنامه درمانی مناسب برای دستیابی به اهداف زیر ایجاد کند:

فاصله بین دندان ها را ببندید

لبه های دندان ها را به هم نزدیک کنید

موقعیت دندان ها را اصلاح کنید

بهبود توانایی صحبت کردن و جویدن

سلامت لثه و دندان های خود را بهبود بخشید

جلوگیری از سایش دندان

ویرایش طراحی ویدیو

ارتودنسی چیست؟

همانطور که گفته شد، درمان های ارتودنسی می تواند زیبایی لبخند و دندان های شما را بهبود بخشد. اما مزایای سلامتی درمان های ارتودنسی را نباید فراموش کرد. با ارتودنسی، توانایی فرد در غذا خوردن بهبود می یابد و اگر تغییر شکل فک یا نامرتبی دندان ها باعث مشکلات گفتاری فرد شده باشد، ارتودنتیست ها توانایی اصلاح این مشکل را دارند.

ارتودنسی دندان می تواند در درازمدت سلامت دندان ها را تضمین کند و با اصلاح موقعیت دندان ها از آن ها در برابر هر گونه آسیب و پوسیدگی محافظت کند. در روش های مختلف درمان ارتودنسی، متخصص ارتودنسی از ابزار و تجهیزات مختلفی برای اصلاح موقعیت دندان ها استفاده می کند.

ارتودنسی ناوئین

همانطور که گفتیم دندانپزشک با استفاده از روش های مختلف می تواند عیوب دندانی را اصلاح کند. او برای رسیدن به این هدف از ابزار و تجهیزات مختلفی استفاده می کند. در ادامه برای آگاهی بیشتر به معرفی مختصر انواع تجهیزات ارتودنسی می پردازیم.

نوع ارتودنسی

ارتودنسی ثابت

ارتودنسی متحرک

ارتودنسی نامرئی

ارتودنسی دیمون

درمان ارتودنسی فانکشنال

ارتودنسی زبانی

آشنایی با ارتودنسی ثابت

رایج ترین دستگاه ارتودنسی ارتودنسی ثابت است. درمان های ارتودنسی سخت زمانی استفاده می شود که درمان پیچیده باشد و نیاز به دقت بالایی داشته باشد.

در طول درمان با پروتزهای ثابت، فرد می تواند مانند قبل به زندگی و خوردن ادامه دهد. اما در طول درمان باید از خوردن برخی غذاها خودداری کند. محصولاتی مانند آب نبات، آدامس، آجیل و غذاهای خشک و سفت جایی در رژیم غذایی افراد مبتلا به بیماری پریودنتال ندارند.

در طول درمان ارتودنسی ثابت، اگر بیمار در ورزش‌های پر فشار مانند کشتی یا ورزش‌های رزمی شرکت می‌کند، این موضوع باید با متخصص ارتودنسی در میان گذاشته شود تا بتوانیم محافظی برای بیمار ایجاد کنیم تا از آسیب و آسیب به وسایل و دندان‌های ارتودنسی جلوگیری کند. .

بیشتر بخوانید: بهترین متخصص ایمپلنت کیست؟

مقدمه ای بر ارتودنسی متحرک

ارتودنسی متحرک برای درمان برخی از ناهنجاری‌های جزئی دندان استفاده می‌شود. دستگاه را می‌توان برای اصلاح عادات مخرب مانند جویدن انگشت به بیماران داد.

دستگاه های متحرک ارتودنسی برای غذا خوردن، تمیز کردن یا نخ دندان کشیدن از دندان خارج می شوند.

مقدمه ای بر ارتودنسی نامرئی

بریس های نامرئی نوع دیگری از پروتز هستند که می توانند بی نظمی های خفیف دندان را بدون استفاده از بریس، سیم و براکت های فلزی اصلاح کنند.

در این روش ارتودنسی از پلاک های پلاستیکی شفاف استفاده می شود و زمانی که روی دندان قرار می گیرند این قابلیت را دارند که به اصطلاح نامرئی شوند. مانند ارتودنسی متحرک، الاینرها یا پلاک های مورد استفاده در این روش ارتودنسی را می توان در زمان های خاصی مانند هنگام غذا خوردن یا مسواک زدن از سطح دندان ها جدا کرد.

مقدمه ای بر ارتودنسی دیمون

ارتودنسی دیمون را می توان روشی جدید برای انجام درمان دائمی ارتودنسی دانست. در این روش درمانی از براکت های مخصوص ارتودنسی استفاده می شود که قابلیت باز و بسته شدن دارند. به لطف این ویژگی، بیمار نیازی به استفاده از کش های قدیمی ارتودنسی مورد استفاده برای اتصال براکت ها به سیم ارتودنسی ندارد. سیستم ارتودنسی دیمون باعث بهبود بهداشت دهان در طول درمان ارتودنسی می شود.

ارتودنسی را بشناسید

در سیستم‌های ارتودنسی لینگوال، براکت‌های ارتودنسی به جای چسباندن به جلوی دندان‌ها، در پشت دندان‌ها قرار می‌گیرند و به آنها اجازه می‌دهند از دید پنهان شوند. این روش ارتودنسی نیازمند تجهیزات پیشرفته ای است که در حال حاضر در ایران موجود نیست.

مراجعه به منبع: https://payju.ir/content/متخصص-ارتودنسی-شیراز




  • نوشته: sahim6
  • دوشنبه 05 تیر 1402,18:03
  • نظرات (0)

  • کد امنیتی رفرش